fbpx
a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us
  /  Lauko darželis   /  Lauko pedagogikos idėją Lietuvoje pritaikiusiam Lauko darželiui – sėkmė tarptautiniame projekte

Lauko pedagogikos idėją Lietuvoje pritaikiusiam Lauko darželiui – sėkmė tarptautiniame projekte

Auklėti ir mokyti vaikus gamtoje – drąsus eksperimentas lietuviams, pamažu tampantis rimta ugdymo atšaka. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad vaikų buvimas lauke ištisus metus daro teigiamą įtaką jų raidai ir mokymuisi, daugelyje užsienio šalių dešimtmečius veikia lauko, miško darželiai ir mokyklos, ruošiami lauko pedagogikos specialistai. Rudenį jų gretas papildys aštuoni Lauko darželio darbuotojai, kurie keliaus į tarptautinius „Forest school“ asociacijos rengiamus mokymus Jungtinėje Karalystėje.

Metus laiko mokysis iš lauko pedagogikos lyderių

„Lauko darželis – pirmasis, drąsiausias lauko pedagogikos Lietuvoje bandytojas, tą darantis visu pajėgumu ir iš esmės, – sakė šios įstaigos įkūrėjas ir netradicinio ugdymo pradininkas mūsų šalyje Žilvinas Karpis. – Iki šiol nebuvo kvalifikuotus specialistus ugdymui lauke ruošiančių mokymų. Patys, remdamiesi tarptautine ir trejų metų darželio darbo patirtimi, ruošiame darbuotojus, skleidžiame ugdymo lauke pasiekimus šalyje, konsultuojame švietimo įstaigas, valstybines institucijas“.

Pagrindinės lauko pedagogikos idėjos laikosi ant vaiko sveikatinimo, laisvo žaidimo, patirtinio ugdymo, holistinio požiūrio į mažą žmogų kertinių akmenų. Didėjant visuomenės sąmoningumui, supratimui apie lavinimosi gamtoje svarbą, Lietuvoje pradėjo kurtis lauko darželiai, tačiau trūko parengtos lauko pedagogikos metodikos ir paruoštų kvalifikuotų specialistų. Nebuvo įstaigos ar organizacijos, kuri apmokytų dirbti su vaikais lauke norinčius žmones.

Darželio komanda išsikėlė tikslą – imtis šios misijos, ir nuo to laiko dalijasi pagrindiniais principais, rengia seminarus valstybinių darželių auklėtojams, skleidžia informaciją apie pastebėtą teigiamą ugdymo gamtoje poveikį vaikų fizinei, emocinei, intelektinei raidai. O nuo šių metų rugsėjo pirmą kartą Lietuvoje organizuos metų trukmės kvalifikacijos kėlimo lauko pedagogikos srityje mokymus ikimokyklinio ugdymo pedagogams.

Prieš trejus metus įkurtas pirmasis šalyje lauko pedagogikos principais dirbantis Lauko darželis laimėjo 30 832 eurų vertės projektą „Erasmus +“, ir rudenį aštuoni darbuotojai keliaus į tarptautinius „Forest school“ asociacijos mokymus „Outdoor learning“. Jie truks metus laiko, pasibaigus mokymams, projekto dalyviai taps akredituotais ugdymo lauke specialistais, įgys trečiąjį ugdymo lauke lyderio kvalifikacijos lygį, gautas teorines ir praktines žinias pritaikys Lauko darželyje ugdydami vaikus bei seminaruose šviesdami pedagogus.

Pirmiausia vyks penkių dienų trukmės įžanginiai tarptautiniai mokymai Jungtinėje Karalystėje, vėliau dalyviai pusmetį rengs užduotis Lietuvoje, o jas baigę vėl penkioms dienoms keliaus į užsienį.

„Forest School“ asociacija yra gerai žinoma Europoje ir vienija tūkstančius kvalifikuotų lauko pedagogikos metodais dirbančių auklėtojų bei mokytojų. Jos tikslas – bendradarbiauti skleidžiant patirtis, kaip ugdyti vaikus, skatinant juos kuo daugiau būti gamtoje, kuriant lauko, miško darželius, mokyklas.

Užsieniečiai žavisi Lauko darželius Lietuvoje supančia gamta

„Gamtoje kūrybos laisvė labai didelė, kiekvienas auklėtojas, mokytojas ja gali naudotis ugdymo metodikas pritaikydamas pagal save. Lauko pedagogikos principai visuose ja gyvenančiuose darželiuose, mokyklose Lietuvoje ir užsienyje yra panašūs. Skiriasi gamtinės sąlygos – vieni turi ežerą, kiti upę, mišką, regioniškumas ir kultūra, dienos ritmas, žygių dažnumas, popietinis miegas – daug kur užsienyje nuo trejų metų vaikai miega tik kartais“, – pasakojo įvairius ugdymo gamtoje filosofija besivadovaujančius darželius užsienyje lankantis Ž. Karpis.

Valstybinis darželis, kurio vaikai bet kokiu oru karstosi po lavos uolas Islandijoje, spartietiškas vagonėlyje miške įsikūręs lauko darželis Čekijoje, modernius pastatus įsirengę, kad grįžę iš lauko vaikai jaustųsi patogiai, darželiai Švedijoje – visos šalys randa savų būdų vaikus lavinti gamtoje. Švedai, norvegai, estai, islandai, anglai, specialistai iš Austrijos, Airijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų ne kartą lankėsi ir Lauko darželiuose, įsikūrusiuose Vilniuje bei Kaune, dalindamiesi patirtimi. Kiekvienais metais darželyje su vaikais dirba ir užsieniečiai – buvo darbuotojų iš Austrijos, Ispanijos, Azerbaidžano, o šiais mokslo metais planuojama į komandą priimti žmonių iš Gruzijos, Portugalijos ir Ukrainos.

„Užsieniečiai žavisi mūsų darželius supančios gamtos grožiu, išskirtinėmis vietomis, aplinka, iš kurios vaikai ir suaugusieji semiasi idėjų. Retas darželis gali pasigirti įsikūręs gražiausiuose parkuose, ypač darželis mieste“, – pastebėjo Lauko darželio vadovas, savo ugdymo įstaigas įkūręs Pavilnių regioniniame ir Vingio parkuose sostinėje ir Ąžuolyno parke Kaune.

Mokymas gamtoje – būdas išvaduoti vaikus nuo „namų arešto“

Švedai, anglai, vokiečiai, amerikiečiai lauko pedagogikos praktiką skaičiuoja dešimtmečiais, tačiau ir jie kartais randa sau tinkamų idėjų šios ugdymo srities naujokų sprendimuose. Jungtinėje Karalystėje, į kurią mokytis vyks lietuviai auklėtojai, lauko pedagogika plačiai paplitusi, čia veikia ne vien gamtiniai darželiai, bet ir šimtai miško mokyklų, vadinamųjų „forest schools“. Dažniausiai tai pradinės mokyklos, vaikams reikalingas žinias pedagogai perteikia derindami mokymąsi su žygiais, laužų kūrenimu, kūryba naudojantis natūraliomis priemonėmis, skaitymu lauke.

Vienas iš puikių rūpinimosi, kantrybės, matematikos, botanikos, disciplinos mokytojų – darbai sode ir darže. Kol vieni sėja, sodina, kiti mokosi apie augalus ar bando apskaičiuoti sodo plotą ir viską, ką galima apskaičiuoti. Patirtinį ugdymą lauke taikantys darželiai, mokyklos palankiai žiūri į kasdienius meistravimo darbus, taškymąsi po balas, augalų, paukščių tyrinėjimą, intelektinės ir fizinės veiklos derinimą, kiekvieno tobulėjimą savitu ritmu, vaizduotės lavinimą.

„Vaikai laikomi aprūpintame, apsaugotame namų arešte. Rizikuojame užauginti fiziškai neaktyvius vaikus, kurie bijo susitepti rankas“, – įprasto sėdėjimo suoluose pavojus aiškina Jungtinės Karalystės mokslininkai ir mokytojai, nuo 1995 metų šalyje įkūrę daugybę miško darželių ir mokyklų.

Šių įstaigų vertinimai parodė lauko pedagogikos naudą vaikų motyvacijai, koncentracijai, kalbos vystymuisi, socialinių, komunikacijos, smulkiosios motorikos įgūdžių formavimuisi. Mažėjo streso lygis, augo vaikų kūrybingumas. Artimiausios aplinkos pažinimas skatino pasitikėjimą savimi, palankesnį požiūrį į gamtoje su šeima leidžiamą laiką.

Dirbantiems su vaikais gamtoje privalomos dvi meilės

Keldami kvalifikaciją tarptautiniuose mokymuose, Lauko darželio darbuotojai sužinos daugiau apie gamtos išteklių naudojimą ugdant vaikus, geriausių metodų taikymą mokantis natūralioje aplinkoje, įgis žinių apie naujausius pasaulyje atliktus tyrimus lauko pedagogikos srityje, susipažins su rizikos veiksniais lauke ir aplinkos tausojimo naujovėmis.

„Auklėtojams, norintiems dirbti mūsų darželyje, reikia turėti dvi meiles – mylėti vaikus ir gamtą. Dar būtina atsakomybė, darbštumas ir iniciatyva, motyvacija. Jeigu yra motyvacija, padedame įgyti ir kompetencijų“, – išvardijo darželio, kuriame pirmiausia žiūrima ne į diplomą, o į gebėjimus ir norą būti su vaikais gamtoje, įkūrėjas.